vasael.ir

کد خبر: ۱۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ - 27 April 2020

معرفی کتاب | جنگ نرم از دیدگاه قرآن

وسائل ـ آنچه دشمن در جنگ نرم دنبال می‌كند را می‌توان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه كرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، هرگاه ایمان و اعتقاد به معرفی کتاب | جنگ نرم از دیدگاه قرآنباورهای دینی در جامعه‌ای تقویت شود، این جامعه و حكومت شكست‌ناپذیر خواهند شد.

بنابراین امام بزرگوارمان رمز پیروزی را كلمه توحید و توحید كلمه دانستند و هرگاه پایبندی فكری، قلبی و عملی آحاد جامعه و امت به باورهای دینی محكم باشد، هیچ قدرتی از قدرت‌های سخت و نرم شیاطین جن و انس، این امت را نمی‌تواند زمین‌گیر كند و هرگاه روحیه فداكاری، ایثار، جهاد و شهادت‌طلبی و در واقع، بذل جان، مال و آبرو برای یك ملت، افتخار باشد، هیچ قدرتی به حصن حصین این امت پولادین نمی‌تواند نفوذ كند.

خطر جدی وقتی است كه دشمن بتواند با راهبرد تهدید (عملی و انفعالی)، تبلیغ (اسلام هراسی، دین هراسی، ایران هراسی)، ایجاد اختلاف و تفرقه (شیعه و سنی، چپ و راست، مذهبی)، تضعیف، تخریب (اخلاقی و ترویج فساد)، تحریف باورها و اعتقادات و با شیوه و روش القای شبهات و ترویج شهوات بر این باورهای اساسی خدشه‌ای وارد كند و این قدرت‌های نرم را از درون متزلزل كند.

بازداشتن از راه خدا و عبودیت براساس آیه 19 از سوره هود «الذین یصدون عن سبیل‌الله و یبغونها عوجا» از كج و معوج نشان دادن آن توسط جریان باطل نشات می‌گیرد كه می‌توان آن را همان جنگ نرم دشمن خواند. تفاوت جنگ نرم با جنگ سخت و نیمه سخت، تفاوت در استفاده از ابزارهایی مثل ابزار رسانه‌ای، ابزار دیپلماتیك و در یك كلمه «ابزار فرهنگی» است.

مقابله با جنگ نرم، نیازمند خودشناسی است و تا خودشناسی محقق نشود، حتی اگر چیزی به نام دشمن بیرونی هم نباشد، نمی‌توان دشمن را شناخت.

بر اساس مطالب كتاب، پیشینه جنگ نرم دشمن به آغاز و تقابل حضرت آدم(ع) و حوا(س) با شیطان بر می‌گردد. شیطان در گم‌راه كردن انسان از همه شیوه‌های خود بهره می‌گیرد؛ شیوه‌هایی مانند سیاست در كمین، سیاست گام به گام، سیاست پی‌گیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همه‌جانبه.

جنگ نرم دشمن توسط سردمدار اصلی آن (ابلیس) تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد. آن چه در این میان جلب توجه می‌كند، پیچیده‌تر شدن جنگ نرم در گذر زمان است كه در عصر پیامبر(ص)، شیطان از همه تجربه‌ها، مخالفت‌ها و مقابله‌ها با جریان حق بهره می‌گیرد، از این‌رو، فرمایش پیامبر(ص) كه «هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد» پیچیدگی و دامنه هجوم نرم دشمن، گستردگی آن به لحاظ وسعت میدان هجوم و تاكتیك‌های به كار گرفته شده را نشان می‌دهد.

آن چه دشمن در جنگ نرم دنبال می‌كند را می‌توان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه كرد.

حجت الاسلام حسین جوشقانی در این تحقیق بر این باور است كه مهم‌ترین جایگاه جنگ نرم، قدرت‌های نرم و شیوه‌های مقابله با آن را باید از منبع عظیم قرآن و عترت استخراج كرد، كه اصلی‌ترین پایگاه باورسازی در جامعه است.

این اثر در پنج فصل، جنگ نرم را از دیدگاه قرآن مورد برسی قرار می دهد.

 

فصل اول: معنا و مفهوم جنگ نرم در قرآن

می‌توان جنگ نرم را این گونه تعریف كرد: «اجرای برنامه‌ای حساب شده، مسالمت‌آمیز و درازمدت برای نفوذ در اركان سیاسی یك نظام، به منظور تغییر سیستم سیاسی یك كشور با ایجاد تغییر و تحول اساسی در باورهای اساسی و اصلی آن.»

با توجه به تعاریفی كه از جنگ نرم شده، به خوبی می‌توان تحلیل و تبیین ابعاد آن را از لابه‌لای آیات شریف قرآن جست‌وجو كرد. خداوند در قرآن، وجود جنگ نرم و تلاش خزنده دشمن برای راه‌اندازی آن را هشدار می‌دهد، سپس سردمداران این تهدید بزرگ را معرفی كرده و سرانجام به طور مفصل، روش‌های براندازی نرم توسط دشمنان جریان حق را افشا می‌كند.

همزمان با روند تدریجی تكامل حق، شگردها و طرح‌های ابلیس برای طراحی جنگ نرم علیه انبیا(ع)، از جهت كمی و كیفی رو به توسعه و فزونی نهاده است، تا جایی كه در دوره پیامبر(ص) با وجود این كه دوره پایانی جریان نبوت است، پیچیدگی و گسترش جاهلیت، كفر، شرك و نفاق به چنان مرحله‌ای از بروز و نمود تاریخی و اجتماعی می‌رسد كه پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «ما اوذی نبی مثل او اوذیت.»

دامنه جنگ نرم از لحظه آغاز تمرد ابلیس از سجده بر آدم(ع) شروع شده و به فرموده قرآن تا «الی یوم الوقت المعلوم»، كه به تفسیر روایات، زمان ظهور حضرت حجت(عج) است، ادامه خواهد یافت. جنگ نرم پنهان در حقیقت زیربنای تمام جنگ‌های سخت، نیمه سخت و نرم تاریخ بشریت است، چرا كه ابلیس پس از طرد و رجم از آسمان و ملكوت با تمام استعداد و قوای خود به اغوا و گمراهی انسان‌ها می‌پردازد.

 

فصل دوم: مصادیق جنگ نرم

با نگاه اجمالی به آیات قرآن کریم می توان مصادیق جنگ نرم را در سه جبهه بیان کرد:

الف ـ جبهه پنهان (ابلیس): قرآن کریم اولین مصداق جنگ نرم را تقابل ابلیس با حضرت آدم و حوا می خواند.

ب ـ جبهه پیدای بیرونی (مشرکان، اهل کتاب): سیمای کلی جنگ نرم توسط این دسته عبارتند از:

1. دربرابر انبیاء: استهزاء، تهمت، لجاجت و انکار؛

2. دربرابر کتب آسمانی: ایجاد تشکیک، تردید و نفی؛

3. نسبت به مؤمنان: استهزاء و ترساندن؛ 4. دربرابر معجزات: تشکیک و بهانه جویی

ج: جبهه پیدای درونی (منافقین):منافقین کسانی بودند که جز اقامت در جامعه اسلامی به واسطه عدم اعتقاد قلبی به آن به سوی شخصیتی دوگانه که بازتاب آن گفتار و رفتارهای دو گانه بود کشیده شدند.

از مهمترین ویژگی منافقین به اقتضای دورویی فکری، شخصیتی و رفتاری آنها، دوگانگی در موضع سیاسی است.

 

فصل سوم: شیوه های جنگ نرم بر ضد انبیا در قرآن کریم

شیوه های جنگ نرم بر ضد انبیای الهی را می توان به روش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم کرد. دشمن در شیوه سیاسی با بهره گیری از شش راهکار ایجاد جنگ روانی، تضعیف رهبری، متحد کردن مخالفان، شابعه سازی و نفوذ در بدنه نیروهای جبهه حق و تفرقه همواره درصدد تخریب بر می آید.

 

فصل چهارم: منابع قدرت نرم در قرآن کریم

در فهرست کردن متابع قدرت نرم در آیات قرآن از نعمت ولایت می توان به یک منبع قدرت اشاره کرد. چراکه اطاعت پذیری از ولایت به منزله اطاعت از خدا به شمار می رود.

 

فصل پنجم: راهکارهای مقابله با جنگ نرم

در تقابل با جنگ نرم، تعمیم نگرش عقلانی به مسأله ولایت با حفظ روح تعبد و معرفی شخصیت حقیقی و حقوقی رهبری انقلاب در تحلیل تطبیقی در همه حوزه ها می تواند راه کاری مناسب در خنثاسازی جریان باطل باشد.

كتاب «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» در شمارگان 1100 نسخه توسط نشر ساقی راهی بازار نشر شد./601/229/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶